vrijdag 12 oktober 2012

Vrij van allergieën

20-02-2013
Gisteren na een paar maanden rust weer een afspraak met Wim Knoppert bij de Ayurvedakliniek. Afgelopen week deze winter voor het eerst last gehad van een virus, tenslotte was iedereen om me heen aan het snotteren of ziek en zo te horen was het hardnekkig! Ook bij mij, het bleef gelukkig bij keel- en hoofdpijn, maar helaas.... kwam wel het uitgeputte gevoel erbij kijken dat ik zo goed ken, maar alweer bijna vergeten was!
Ook de buik begon op te spelen en ik kreeg ouderwets last van een overheerlijke zelfgemaakte lasagna. Tijd om weer eens te kijken wat voor losse einden er nog allemaal zijn.
Dat het systeem ontregeld was bleek wel uit de metingen. Een aantal nogal elementaire voedingsstoffen blijk ik op te reageren. Vitamine C als een van de opvallendste. Hiervoor ben ik behandeld en nu ben ik alweer klaar met de 24 uur nabehandelen en een dag geen groente en fruit eten. Gelukkig maar, vanavond de schade inhalen! Vandaag had ik echt last van onrust in het systeem, en was daar behoorlijk gefrustreerd over. Tot ik bedacht dat zo'n behandeling natuurlijk wel effect heeft en het eigenlijk alleen maar een teken is dat we goed zitten :-). Bizar hoe zich als je je niet lekker voelt snel negatieve gedachten ontwikkelen. Toevallig had ik vandaag een klusje wat onbedoeld bijdroeg aan deze toestand: een flink aantal laptops instellen en testen voor gebruik bij een HeartMath training, een van mijn favoriete activiteiten (die training dus...zie www.dolphin-energy.com, niet die laptops!). Heb dus zeker 10 keer het biofeedbackprogramma getest en daarmee de HeartMath oefening gedaan die het systeem weer in balans brengt. Aan de respons te zien was het wel nodig!


Verslag van de eerste ronde

Vrij van allergieën
Deze reis begon op 11 september 2012. We gingen naar de lezing "darmflora en allergieën" van Wim Knoppert (www.ayurwell.nl) en hadden meteen gelegenheid eens te zien waar de Ayurvedakliniek in Rotterdam zit. Een open ontvangst en een directe klik met de spreker. En dat was nog maar het begin.
De boodschap was helder, begrijpelijk en hoopgevend: er is vrijwel altijd een relatie tussen je darmflora en je allergieën en er bestaat een therapie om die allergieën te elimineren (NAET); die allergieën zijn vaak de oorzaak van een groot scala aan chronische reacties in je lichaam.
Bij mij zijn die chronische reacties aanleiding van een lange zoektocht, vaak krijg ik van artsen de reactie dat ze "vaag" zijn, voor mij zijn ze echter heel erg duidelijk! Pijnlijke gewrichten, peesaandoeningen, pijnlijke spieren, vermoeidheidsklachten, energiedips en een historie van ernstige darmklachten. Inmiddels is dat laatste door therapieën en een dieet vrijwel over.

Starten met de behandeling
Een week later zat ik bij Wim, ik was die ochtend overigens net begonnen met de homeopatische nosodekuur tegen Lyme.
Op basis van polsmeting en Ayurveda kreeg ik het advies om 28 dagen een eenvoudige reinigingskuur te doen en een vata-verlagend protocol te volgen. De Ayurveda typering bleek heel eenvoudig te volgen voor mij en het advies was volstrekt logisch en prettig: warm, vochtig en vol eten (dus niet: koud, droog en mager). De reinigingskuur bestaat uit 's ochtends zwarte peperkorrels in heet water innemen en de hele dag door thee van verse gember drinken. Heerlijk! Ik had het vrijwel meteen prettige warm in plaats van te warm of te koud.
Na een week was het tijd om de 2e stap uit de Lyme nosodereeks te nemen. Dat was teveel. Ik kreeg een paar uur later al veel oude klachten terug en ook nog eens zeer sterk: halo's (oogflikkeringen), migraine, misselijkheid, energieverlies. Overduidelijk te optimistisch doorgegaan. Wat ben ik blij dat ik als coach en therapeut werk met hartcoherentie en Somatic Experiencing en daarmee beschik over een groot scala aan zelfreguleringsoefeningen. Anders was ik wanhopig geworden of had waarschijnlijk de hele dag in bed gelegen.
Inmiddels was Henk Jan bij Wim geweest en was van zijn stofallergie af. Wel had hij de dag na de therapie behoorlijk reactie gehad. Mijn 2e afspraak met Wim heb ik dus maar een week verzet, om het introductieweekend van Heel de Mens goed te kunnen functioneren. Dit weekend vol verbinding met mooie mensen was intensief en tegelijkertijd zeer voedend.

5 oktober, 2e afspraak
Tijdens deze afspraak zijn een behoorlijke reeks allergenen getest. Meer reacties nog dan ik me van bewust was... De eerste die aangepakt werd was calcium, iets wat in alle zuivel en zelfs in kraanwater zit. Tja, is het dan vreemd dat ik veel moe ben?
Met Wim besproken hoe het systeem van deze therapie werkt. Ik kan het goed plaatsen. De fysieke reactie op het allergeen wordt in NAET behandeld door de blokkering die in de meridianen optreedt te deblokkeren door middel van acupressuur. In die zin lijkt de fysieke reactie op een allergeen voor mij op de reactie van het zenuwstelsel op een trauma. We hebben meteen een interessante basis om verder te praten, wellicht biedt dit in de toekomst mogelijkheden voor samenwerking?

12 oktober:
Na een week met regelmatig last van mijn buik (na jaren zonder problemen wel frustrerend!), flinke energiedips en onprettige fysieke gevoelens op bepaalde tijden van de dag, heb ik wel door dat deze aanpak best even tijd gaat nemen en dat ik vele oude klachten weer ga tegenkomen. Het goede nieuws is dat de pijn in mijn gewrichten al minder lijkt te zijn.
Tijdens de geweldige Zhi Neng workshop op 9 oktober werd me duidelijk welke oefeningen en belasting nu goed voor me zijn en welke niet. Gelijkmatige belasting, geen zware oefeningen. Aan het eind van de dag voelde ik me heerlijk, wat super dat het beoefenen van deze vorm je energie kan geven ook als je er helemaal doorheen zit.
Volgende week gaan we zien of de calciumallergie effectief bestreden is en gaan we op naar de volgende. De behandeling met Lyme-nosodes staat even "on hold". Het lijf kan niet alles tegelijk verwerken!

13-14 oktober
hele weekend hout gekloofd en gestapeld op de KW. Erg gezelig met ons tweeën en met hulp van Lein en een kloofmachine. Zaterdag waren er hulptroepen: Fred, Stefan en Linda. Met Linda samen vooral houtblokken gestapeld in het hok, daarnaast behoorlijk wat heen en weer gesjouwd. Dat ging prima! Zondag waren de hulptroepen vertrokken en was mijn puf na een halfuurtje al op. Net teveel inspanning. Benieuwd hoe het met de test op suikers zal gaan, mijn verwachting is dat daarmee een grote klap gemaakt gaat worden.

16 oktober
Nieuwe afspraak met Wim. Veel getest, het ziet ernaar uit dat de calcium OK is. Ook de eerste Borrelia uit de reeks is nu OK. Met Wim overlegd dat ik zelf thuis de tweede verdunning (200K) uit de nosode-reeks op deze manier ga behandelen; dus geen korreltjes innemen, maar net als met die allergenen het zenuwstelsel en de meridianen deblokkeren. Klinkt ingewikkeld, maar als je het een keertje hebt meegemaakt, is het zo logisch als het maar kan. Op deze manier hoop ik een minder heftige reactie hierop te krijgen, terwijl het wel werkt. Daarna nog 2 stappen te gaan met die Lyme...
En jawel! Het volgende allergeen waar ik duidelijk op reageer is suikers. Het hele systeem, maar vooral lever, dunne darm en nieren hebben hieronder te lijden (lees: worden hier zwak van). Het is zelfs zo dat tijdens het testen mijn arm te moe wordt, die spieren hebben tenslotte ook suikers nodig... Tja, zo is het niet vreemd dat de energie meerdere malen per dag "instort". Vanochtend behandeld en nu een dagje zelftherapie en alle suikers vermijden. En dan hopen dat dit lek ook boven water is!

30 oktober
De 24 uur therapie om de glucosemix (suikers) te behandelen zijn niet makkelijk geweest. De hele dag trek in zoet, fruit, yoghurt, of tenminste iets wat koolhydraten bevat. Gelukkig is 24 uur overkomelijk! Op naar de volgende allergie. Gelukkig blijken de suikers OK!
Met mijn afspraak om 12 uur wordt ik nogal verrast door de uitkomst: vitamine B-mix. Het resulteert in een leeg gevoel in de buik, waar ik me meteen moe en verdrietig van voel. En vit. B zit vrijwel overal in....Na behandeling hiervoor mag ik 24 uur niets eten waar dat in zit en dat is: vrijwel alles behalve water, gewassen witte rijst en frietjes(!). Nee, nog niet geluncht, gelukkig zegt Wim dat binnen een uur na de behandeling het effect nog wel meevalt, dus snel gebakken eieren naar binnen gewerkt. 's Middags blijkt dat HJ op hetzelfde is getest, dus wij kunnen samen dineren op uitsluitend friet. Totaal onbevredigende maaltijd voor mensen die altijd veel groente eten. 's Avonds kook ik vast wat lontong (indonesische plakrijst), die we 's ochtends als ontbijt met wat zout en peper in blokjes eten.
Ik bedenk me dat de internist uit Lelystad (vermoeidheidspoli) iedereen vit. B12 voorschrijft (mij dus ook), om meer energie te krijgen. Leuk als je lichaam zich hiertegen verzet! Het paard achter de wagen heet dat geloof ik.

6 november
Een weekje later met een enorme energiedip weer naar Wim. De vit. B is nu OK. Er is weer een verrassing: zout. Jawel, keukenzout. Zit in drinkwater en -weer- in heel veel levensmiddelen behalve rijst, vlees, vis, vers fruit en groentes. HJ (toevallig?) weer hetzelfde, dus een flauwe maaltijd met wel veel peper, gember en nog wat kruiden zonder zout. Het blijft flauw en ik krijg heel erg zin in zoutjes! Niet gedaan natuurlijk... De 24 uur die volgen verlaat een onwaarschijnljke hoeveelheid water mijn lichaam samen met veel stofjes zo te ruiken.
Na 6 afspraken zijn 5 allergenen geëlimineerd die ik elke dag meerdere keren binnenkrijg. Is het gek dat mijn lichaam ontregeld is en het immuunsysteem zo hard aan het werk is?
Ik krijg van Wim een potje "Jograj Gugulu". Volgens hem het enige wat hij kent wat effectief is om een teveel aan Vata uit gewrichten te verwijderen, lees: gewrichtspijn en stijfheid te verminderen. Ondertussen ga ik braaf door met mijn Vata-verlagende protocol, dus soep ipv sla, de hele dag (verse) gemberthee, geen Spaanse pepers, maar veel zwarte peper. Erg lekker!
Met Wim heb ik inmiddels een levendige discussie over trauma-therapie, de parallel met allergieën, en we spreken af dat we ieder gaan kijken hoe we met behulp van hartcoherentie een test gaan doen om een overgevoeligheid te elimineren. Ik ga aan de slag met de Borrelia-nosodes, die liggen er tenslotte nog.
Ik bedenk me dat "het echte werk" nog moet beginnen: tarwe, paddenstoelen, kerrie en nog wat zaakjes.

11 november
Inmiddels 2 keer met de emwave en de Borrelia nosode gemeten. Het resultaat is heel duidelijk: nog een paar keer en de overgevoeligheid voor 200K is weg en ik kan een stapje verder - zonder het middel in te nemen en zonder helemaal van de rails te gaan. Ik voel me ook echt beter, minder dips en gelijkmatiger gedurende de dag. Beter slapen ook. Optimistisch!!!!!

16-21 november
Maar liefst 6 dagen opleiding SE (advanced training=3e jaar). Dit is buitengewoon goed voor mijn systeem, leren, werken met mensen, zelf proefclient zijn. Wat ik wel merk, is dat mijn darm vatbaar is voor resonantie als er iemand zit die zelf een prikkelbare darm syndroom heeft, gelukkig zijn die effecten weer snel over. Ik moet er niet meer aan denken om altijd met die buikpijn rond te lopen!

23 november
Volgende afspraak met Wim. Zout gecheckt en geen verzwakkende reacties meer. Ik heb inmiddels echt minder energiedips. Helaas doen de gewrichten niet echt mee met deze vooruitgang, die houden denk ik gewoon niet van de winter...
Dan is het moment aangebroken: de granenmix! Gelukkig maar, want nu ik geen tarwe meer eet omdat ik er echt meteen last van krijg en daar dan dagen lang moe van ben, eet ik vrij vaak rijst of producten waar rijst in zit. En dat bevalt steeds minder goed. Ook mais(meel) valt soms niet lekker. Hoogste tijd om er wat aan te doen dus!
De reactie van mijn armspier is alsof er een fietsband langzaam leegloopt. Niet zo gek dat ik er last van heb denk ik nog... Ineens pakt Wim nog een buisje, legt het ook in mijn hand en nu loopt de kracht meteen helemaal weg. Wat is dit nu?? Blijkt Wim er een buisje "DNA" bijgelegd te hebben. Hoe zit dat? Tja, de reactie van het lichaam kan ook helemaal tot in je DNA zitten.
Is dat dan genetisch bepaald of door langdurige belasting daarin terecht gekomen? Dat kan allebei zo zijn, maar wat belangrijk is, is dat als het daarin zit, je er niet mee komt door alleen de stof op lichaamsniveau te behandelen. Dus nu zit ik met 2 buisjes.. Na het behandelen (zoals steeds via het centrale zenuwstelsel en de meridianen) voel ik me een beetje licht in het hoofd en krijg het advies vandaag tussendoor rust te nemen als dat nodig is en kan.

Het dieet voor deze dag (24 uur de allergenen vermijden) is reuze simpel, want ik doe niet anders. Behalve dat we vandaag dus geen rijst eten!
Ik hoop van harte dat het hiermee gedaan is. Anders hebben we nog een alternatief en dat is alle granen apart testen en behandelen.

Enthousiast Loeki gebeld die steeds meer staat te popelen om zelf hiermee aan de slag te gaan.

De Borrelia nosode is ook nog getest. Er was nog een kleine reactie over, dus daar wordt nog aan gewerkt. Alles op z'n tijd!

Inmiddels heb ik de intentie om Zhineng Qi Gong tot een dagelijkse oefening te maken. Balancerende oefeningen zijn voor een lijf als het mijne nu eenmaal onontbeerlijk. En tijdens het laatste opleidingsblok heb ik weer eens gemerkt hoeveel er binnnenkomt door resonantie. Dat is een mooie gave, maar ik moet wel zorgen dat het zaakje weer in balans komt!

27 november: wat ga ik eten?
Vandaag keek ik met een steels oog naar de speculaas en dacht: wat zou een tosti lekker zijn! Vreemd hoe dat werkt, ik kon zonder neiging langs al die dingen komen, maar nu het misschien binnen handbereik is??? Even wachten maar tot het getest is.
Het voornemen blijft om heel weinig tarweproducten te eten, ook als ik er wel tegenkan. Ik weet nu dat er vrij veel voor de darm schadelijke stoffen inzitten en vrij weinig nuttige voedingsstoffen. Als die tarwe-allergie één ding heeft opgeleverd, is het wel nog meer kennis en inzicht in gezonde voeding en voedingscombinaties. Die vind je niet in de supermarkt kant- en klaar producten en niet in een groot deel van wat wij zo gewend zijn om te eten (brood, pasta, koek, sauzen)..... geen wonder dat zoveel mensen last hebben of ontwikkelen van allergieën, ADHD, vermoeidheid, etc etc.

Dankzij Rineke Dijkinga (http://weten-van-heerlijk-eten.nl/) , de voedselzandloper (http://www.voedselzandloper.com/voedselzandloper-powerpoint.html) , Wim Knoppert's advies voor Vata-verlagende voeding/leefwijze, mijn interesse in voeding en gezondheid en mijn inspiratie om lekkere dingen te maken met andere basisingredienten, kunnen wij nu lekker en gezond eten zonder "geitenharensokkengevoel" :-). Tel daarbij geweldige winkels als de Marqt en Ekoplaza en gelukkig ook allerlei adresjes voor goede ingredienten voor een gewone prijs en het wordt nog leuker ook!

29 november
Vol verwachting klopt ons hart.... :-) zou ik speculaas en kruidnootjes kunnen eten? Nieuwe afspraak met Wim en de winner is....... JA! De tarwe is in elk geval OK, kaneel klein beetje mee oppassen.
Vrij wat stofjes getest, allerlei allang bestaande allergieën komen eruit:
paddenstoelen en schimmels in het algemeen, kerrie, avocado (naturel, minder sterk met citroen (guacamole!)). In mindere mate bruine rijst en kaneel.
Behandeld op paddenstoelen, mijn buik rommelt geweldig, dus dat heeft effect!
Thuis een tijdje zitten dubben over een stukje speculaas: zal ik of zal ik niet? Een heel klein stukje genomen..... oudbakken! ;-) Tja zo spectaculair is het eigenlijk niet. Maar zondag gaan we denk ik wel een croissantje eten bij het ontbijt JJ
Nu een dagje paddenstoelen nabehandelen, dan rustig zelf de overige stofjes doen. Van Wim voldoende buisjes meegekregen om hier iets mee te kunnen.
Daarnaast heb ik nog 2 natuurlijke middelen die bij de gewrichtsklachten zouden moeten helpen.

Hopelijk binnenkort nog een verslagje hoe het gaat met de broodjes en de energie. De therapie is voorlopig teneinde, maar ik heb vast de Ayurvedakliniek niet voor het laatst gezien! Begin december heb ik een afspraak met Wim om te bespreken hoe wij kunnen samenwerken. Geweldig vooruitzicht!

Wat het bloggen betreft: reuze leuk om er op deze manier ervaring mee op te doen. Ik ga dit gebruiken om ook over mijn activiteiten te schrijven.
Inmiddels heb ik wel door dat het handiger is om de laatste update bovenaan de blog te zetten of verschillende blogjes per datum te maken. Voor de lezer wel zo handig!
Leuk als je een reactie wilt achterlaten. Ik wens iedereen veel succes bij zijn/haar allergieën en het aanpakken daarvan.

2 opmerkingen:

  1. Met belangstelling je blog gelezen. Om het te blijven volgen, zal ik me moeten gaan verdiepen in een aantal dingen.

    De relatie tussen pijn, stijfheid, vermoeidheid en de inname van calcium is opvallend, ik zal er alert op zijn.

    Op deze symptomen heeft een arts me wel eens dierlijk schildklier hormoon voorgeschreven, met de mededeling dat ik dat de rest van mijn leven moest slikken. Het hielp echt. Ik ben er mee gestopt. Ik probeer nu met ADHS (L-tyrosine) de aanmaak van T3 en T4 te stimuleren en met silicium de hypofyse. Dit helpt ook.

    Er is blijkbaar een sterke relatie tussen geest en het lichaam…..(surprise.!). De geest is in staat om ons jarenlang voort te stuwen en alle signalen van het lichaam te negeren. De geest is ook in staat om het lichaam stil te zetten. Misschien is het risico van een sterke geest in een zwak lichaam wel dat het zich traint om bewust en onbewust ingebouwde regelsystemen te beïnvloeden. Door mentale sturing, maar ook met voeding (beide lege ruimte bijeengehouden door energie). Oorzaken: veeleisende maatschappij, verwachtingspatronen..? Misschien is het evolutie..?

    Bij mij komt meteen de vraag of ik de signalen van mijn geest-lichaam combo na deze uitgebreide training nu kan vertrouwen. Mijn geest is zeker ook in staat mij de verkeerde kant op te sturen. Mijn logica heeft alle hulp nodig om op het juiste niveau van zelfverbetering bezig te zijn.

    Ik visualiseer een driehoek met een aantal lagen. Onderin een brede laag met basiszaken en 1 ding in de top, het doel. De lagen ertussenin zijn het logische gevolg van de lagen eronder. Op het juiste niveau bezig zijn en onderaan beginnen, niet top-down, dat impliceert namelijk dat we alles eronder voor elkaar hebben.

    Straks de winter weer in. Ik ben nu bezig met een supplement experiment: zink, GLA-EPA, E-200, C1000, Levertraan. Ik neem iedere dag 1 supplement en ga varieren met dosis en volgorde.

    Tot de volgende,
    Alfred.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alfred, leuk je reactie! Ik deel zeker je gedachten over de samenhang lichaam-geest en dat wat je denkt niet altijd ook zo is...
      Vandaar dat ik erg blij ben met een derde die nu even de weg wijst en optimisme biedt in zaken waarvan zowat iedereen zegt of aanneemt dat het niet over kan.
      Daarnaast ben ik me ook bewust van het fenomeen sterke geest in een niet al te sterke fysiek en de schade die dat kan verzoorzaken... ik besteed veel aandacht aan het versterken van die balans.

      Verwijderen